مسابقه عکاسی آریا تن ورز پویا

 

مسابقه عکاسی

پرینت

شناخت مبانی کراتین

کراتین چیست؟
به بیان ساده، کراتین ترکیبی است که انرژی را برای ماهیچه های فراهم می کند. این ماده توسط بدن انسان ساخته شده و همچنین در برخی از غذاها - بالاخص در گوشت تازه- یافت می شود. کراتین در کبد، لوزالمعده و کلیه ها تولید شده، و از طریق جریان خون به ماهیچه ها منتقل می شود. به محض رسیدن کراتین به عضلات، به کراتین فسفات تبدیل می شود. این ترکیب قوی برای بازسازی منبع انرژی نهایی عضلات یا ATP استفاده می شود. هنگامی که تمرین می کنید، سطح ATP بدن به سرعت افت می کند. و در این وضعیت کراتین مسئول بازگرداندن سطح  ATP می باشد.

کراتین و تمرینات ورزشی
طی دو دهه گذشته، کراتین به عنوان ترکیبی اصلی در همه مکمل ها در تمرینات ورزشی پدیدار گشته است. و با دلیل مناسبی می توان گفت که مصرف کراتین، سیستم انرژی کراتین فسفات بدن را تشدید می کند. این پدیده، به بدن اجازه می دهد تا برای دوره های طولانی تر با انرژی بیشتر پایدار باشد. همچنین، کراتین توانایی بدن را هنگام نیاز به انرژی انفجاری در مواقع ضروری حین تمرین بهبود می بخشد. همچنین باید توجه داشت که در مطالعات بالینی، نشان داده شده است که کراتین قدرت و حجم ماهیچه های کم چربی را افزایش می دهد.
منابع غذایی کراتین
اگرچه کراتین به طور طبیعی در بدن انسان از اسیدهای آمینه ساخته می شود، نیمی از کراتین ذخیره شده از مواد غذایی که می خوریم ناشی می شود. کراتین عمدتا در گوشت تازه یافت می شود. گوشت گاو، گوشت خوک، ماهی آزاد و ماهی تن به طور فوق العاده سرشار از کراتین (حاوی 2 گرم کراتین در هر پوند از گوشت) هستند. شاه ماهی حاوی 3 - 4  گرم کراتین در هر پوند از گوشت می باشد. زغال اخته نیز نسبتا سرشار از کراتین است.
کراتین بسیار به حرارت حساس است. در طول آماده سازی پخت و پز، بخش عمده ای از سطوح کراتین طبیعی گوشت از بین می روند.
مزایای کراتین برای سلامتی
به دلیل شناخته شدن فراوان این ماده، فواید سلامتی کراتین به صورت بسیار گسترده مورد بررسی قرار گرفته است. تحقیقات نشان داده است که مصرف مناسب کراتین از چند راه مختلف برای سلامتی بسیار مهم است.
• کراتین و بیماری آلزایمر؛ مکمل کراتین می تواند سطح سرم هموسیستئین را پایین آورد. سطح بالای سرم هموسیستئین به بسیاری اختلالات عصبی و روانی مرتبط است. این شرایط شامل افسردگی، زوال عقل و بیماری آلزایمر میشود. در واقع، مطالعه اخیر نشان داده است که سطح بالای سرم هموسیستئین خطر احتمال ابتلا به آلزایمر را دو برابر می کند.
• کراتین به عنوان یک آنتی اکسیدان؛ به تازگی، مشخص شده است که کراتین به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار موثر است. در واقع، کراتین تقریبا به اندازه گلوتاتیون در مبارزه با رادیکال های آزاد موثر است. گلوتاتیون یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که به طور طبیعی در بدن تولید               می شود. بنابراین، مصرف مناسب کراتین ایجاد برای سلامتی طولانی مدت ضروری است.
• استفاده از کراتین با ویتامین های B؛ ویتامین B2 ، B6، B9 و B12 برای سنتز مناسب کراتین ضروری هستند. مکمل ویتامین B به همراه کراتین متیلاسیون های سلولی بهینه سازی می کند. متیلاسیون مناسب، رشد سلولهای مفید را علاوه بر رشد عضلانی بهبود می بخشد. متیلاسیون غیر مطلوب منجر به نمونه هایی از اشکال رشد سلولهای سرطانی ناخواسته می گردد.
• کراتین و بیماری قلبی. بیماری کرونر قلب (CHD) علت اصلی مرگ و میر در جهان غرب است. در حال حاضر در ایالات متحده، بیش از  13،000،000 آمریکایی در حال دست و پنجه نرم کردن با بیماری کرونر هستند. مکمل کراتین می تواند به مبارزه بدن با آغاز بیماری (CHD) کمک نماید. کراتین باعث کاهش سطح سرم هموسیستئین می شود. بدون مصرف مناسب کراتین، سطح سرم هموسیستئین افزایش می یابد. سطح بالای سرم هموسیستئین به شیوع بیماری کرونر قلب (CHD) کمک می کند.
• کراتین و عملکرد ادراکی. نه تنها کراتین با خستگی عضلانی نبرد می کند، بلکه در عین حال به نظر می رسد که کراتین موجب عملکرد مناسب مغز می شود. یک مطالعه اخیر نشان داده است که مصرف مکمل کراتین به طور مستقیم به توانایی بهبود یافته برای حل مشکلات منجر می شود، و حافظه کوتاه مدت را ارتقاء می دهد. افراد مصرف کننده مکمل کراتین نیز IQ بهتری داشته اند.
اثرات آنابولیک کراتین
واژه آنابولیک با بهبود حجم ضعیف و کم ماهیچه مرتبط است. مکمل کراتین با تاثیر بر سطوح مختلف بهبود حجم کم عضلانی را در پی دارد.
تمرینات ورزشی و کراتین
از آنجایی که کراتین به شما تا با فشار بیشتر بافت ها اجازه می دهد که طولانی تر و سخت تر تمرین نمایید، شدت تمرین شما افزایش می یابد. این بالا رفتن شدت بدن شما را مجبور به انطباق و رشد، بیشتر نسبت به زمان بدون مصرف مکمل کراتین می کند.
کراتین و رشد سلول
با مفهوم متیلاسیون سلول پیش از این آشنا شدیم، و مشاهده کردیم که کراتین برای سلامتی و رشد مناسب سلول ضروری است. رژیم غذایی که مصرف گوشت تازه را محدود می کند، رژیم غذایی است که برای رشد سلول های عضلانی جدید نامناسب است. این واقعیت، بُعد دیگری را مربوط به پروتئین مورد نیاز روزانه برای ورزشکاران و بدنسازان به وجود می آورد. نه تنها بدن شما نیاز به پروتئین اضافی برای اسیدهای آمینه و مواد خام دارد، بلکه همچنین کراتین تشکیل شده از منابع گوشت تازه این اطمینان را به وجود می آورد که سلول ها قوی و سالم هستند.
کراتین و حجم آوری عضله
حجم آوری عضله بدون شک بیشترین موضوع مورد بحث قرار گرفته از آنابولیسم کراتین می باشد. مکمل کراتین باعث متورم شدن سلول های عضلانی با آب می شود. این تورم باعث احساس بهتر در عضله می گردد. به نوبه خود، تورم عضلات، سلول ها را نیز به افزایش تولید پروتئینهای ساختاری حیاتی و آنزیمی تشویق می کند. به بیان ساده، نه تنها کراتین سلول ها را بزرگ می کند، بلکه سلول را نیز تقویت می نماید. این حجیم کردن سلول های عضلانی منجر به افزایش کلی در حجم عضلات بدون چربی می شود.

مکمل کراتین رشد و ترمیم عضلات را از طریق موارد ذیل نیز افزایش می دهد:
1. عمل کردن به عنوان یک آنتی اکسیدان، کراتین برای حذف رادیکال های آزاد مضر عمل می کند، غشای سلولی عضلات را تقویت می کند، و به سلول های عضلانی اجازه می دهد که ترمیم و رشد بیشتر و کارآمد داشته باشند.
2. کرآتین باعث دفع اسیده شدن عضلات می باشد. بدون توازن مناسب PH، ماهیچه، خیلی آسان تر خسته می شود.
3. کراتین به تنظیم سطح کلسیم مناسب در بافت ماهیچه ای کمک میکند، که انقباض مناسب را به همراه دارد. میزان پایین کراتین می تواند باعث عدم تعادل کلسیم و در نتیجه کاهش عملکرد گردد.